Witamy Cię w nowej wersji naszego sklepu Krest.pl (dawniej MilerSpirits.com)
Wciągająca historia logo Johnnie Walker
Wciągająca historia logo Johnnie Walker

W dzisiejszym artykule niezwykle interesująca historia logo marki Johnnie Walker.

Przy okazji wizyty w Diageo Archives przygotowaliśmy materiał przedstawiający zdecydowanie arcyciekawą historię jednego z najsłynniejszych logo na świecie, które przedstawia kroczącego gentlemana. Dzisiaj przed nami historia logo Johnnie Walker!

Historia logo Johnnie Walker

Historia marki Johnnie Walker zaczęła się w 1820 roku, kiedy to John „Johnnie” Walker sprzedawał whisky w swoim sklepie spożywczym. Interes ten był naprawdę rodzinny, czego dowodzą fakty iż po śmierci Johna prowadzeniem go zajęli się jego syn, a później wnuk. To właśnie oni sprawili, że ‘Special Old Highland Whisky’, bo tak pierwotnie nazywała się marka, stała się naprawdę popularna.

Już w latach 70 XIX w., na długo przed narodzeniem się tego bardzo sławnego logo pewnie kroczącego gentlemana-dandysa, zastosowano dwa, na owe czasy, bardzo innowacyjne zabiegi związane z logistyką i marketingiem:

  • Zastosowano butelki kwadratowe, które pozwoliły na ograniczenie stłuczki oraz zwiększenie pakowności.
  • Użyto także skośnie naklejonej etykiety (dokładnie pod kątem 24 stopnie), co pozwoliło na użycie dużej czcionki.

Obie te cechy do dzisiaj wyróżniają whisky Johnnie Walker, sprawiając, że jej butelki rozpoznawalne są obecnie chyba z kilometra. Sama nazwa Johnnie Walker oraz sławne logo pojawiły się dopiero na początku XX wieku, a dokładniej w roku 1909. Dodamy jeszcze, że prezentowana poniżej wiedza jest z pierwszej ręki, ponieważ w poznaniu całej historii logo Jasia Wędrowniczka pomogła nam Christine McCafferty, która jest archiwistą marki.

Najstarsza butelka Jasia Wędrowniczka

W DIAGEO Archives znajduje się także najstarsza zachowana butelka whisky Johnnie Walker, która pochodzi z XIX wieku i prawdopodobnie została wywieziona do Azji, a później powróciła na wyspy. Skąd takie informacje? No cóż, w butelce umieszczono najprawdziwszego węża i prawdopodobnie jest to praktyka stosowana właśnie w Azji.

Jak powstało logo z wędrującym gentlemanem?

Na przełomie wieku XIX i XX, butelka whisky była podobna do współczesnej butelki Johnniego. Miała już skośne etykiety, które miały różne kolory, ale maszerującego gentlemana nie było na niej widać. Włodarze marki byli jednak gotowi na rebranding i szukali już dla siebie jakiegoś logo organizując konkursy dla rysowników. Niestety, odpowiednie propozycje jakoś nie pojawiały się. W końcu strzał w dziesiątkę zaproponował sławny rysownik, Tom Browne, który podczas lunchu z jednym z dyrektorów marki JW narysował gentlemana maszerującego prężnym krokiem na restauracyjnej serwetce. To wystarczyło!

Logo marki Johnnie Walker z 1908 roku

Reklamy Browna

Brown w pierwszej dekadzie XXw. ukazał maszerującego Johnniego Walkera w scenach z życia gentlemanów takich jak gra w krykieta czy wędkarstwo.

Logo marki Johnnie Walker z 1910 roku

Logo marki Johnnie Walker z 1909 roku

Ilustracje Sir Bernarda Partridge

Niestety w 1910 roku Tom Browne zmarł na raka w wieku zaledwie 39 lat. Jego rolę jako rysownika marki przejął Sir Bernard Partridge, który zainicjował kampanię modową podkreślając dandyzm Jasia Wędrowniczka. 

Logo marki Johnnie Walker z 1910 roku - nowy rysownik

Reklamy Leonarda Ravela Hilla

Już w roku 1912 pojawiły się reklamy autorstwa Leonarda Ravela Hilla, które pokazywały Johnniego jako sportowca.

Reklamy Johnnie Walker 1912

Reklamy Leo Cheneya

W czasie pierwszej wojny światowej wizerunkiem Johnniego Walkera zajmował się Leo Cheney, który stawiał na marketing związany z armią i wątkami patriotycznymi.

Reklamy Leo Cheneya

Po wojnie, ten sam rysownik ukazywał Johnniego jako towarzysza podróży wyższych klas. 

Reklamy Leo Cheneya - Johnnie Walker

Reklamy Zinkeisen

Koniec lat 20. przyniósł dla Jasia Wędrowniczka pierwszą transformację. I to na kilku poziomach. Po pierwsze zaczęła rysować go kobieta, szkocka artystka Doris Zinkeisen, a po drugie ubranie Johnniego po raz pierwszy nabrało koloru i stało się czerwone. Warto zwrócić uwagę, ze Johnnie cały czas chadza w marynarce z jaskółką, co sugeruje przeznaczenie do jazdy konnej, które jest formą przejściową pomiędzy długim dwurzędowym surdutem, a jednorzędowym żakietem. Inni gentlemani na obrazku noszą już tradycyjne żakiety jakie rzadko, bo rzadko, ale noszone są i dzisiaj.

Reklamy Zinkeisen

Reklama edukacyjna

Przed drugą wojną światową pojawiły się reklamy, w których Johnnie Walker przejął rolę edukacyjną prezentując informacje dotyczące produkcji whisky. Wszystko to pamiętając o tym, że reklama jest dźwignią handlu i oczywiście stawiając blend w korzystnym świetle destylarni whisky słodowej.

Johnnie Walker - reklama edukacyjna

Reklama Clivea Uptona

W końcu musiało stać się nieuniknione. W latach 1939 – 1950 Jaś Wędrowniczek zmienił swoją rolę z głównego bohatera reklamy, czy uosobienia whisky, na logo. Po raz pierwszy w historii pojawiał się w reklamach autorstwa CLIVE UPTONa, bardziej jako mała ikonka niż główny bohater ilustracji.

Johnnie Walker - reklama Clivea Uptona

Reklama powojenna

Po wojnie Johnnie wrócił jeszcze na chwilę w przepięknej reklamie rysunkowej.

Johnnie Walker - reklama powojenna

Johnnie usiadł!

Choć reklamy rysunkowe bez wątpienia są urokliwe, krótko później pojawiła się zmiana w koncepcji marketingowej, w której reklamy zaczęły być budowane na fotografii, a nie ilustracji. Koncepcja ta utrzymała się aż do lat 80. Jak widzicie przez lata muszą pojawiać się redefinicje tego samego tematu. W tej reklamie, Johnnie po raz pierwszy usiadł.

Johnnie Walker - reklama w 1956

Sugerowany sposób spożycia

Ciekawie wyglądały też kiedyś sugerowane sposoby spożycia. Była to na przykład szklanka z ciętego kryształu o pojemności około 200 ml, prawie pełna, ale bez coli… To koncepcja dla graczy z ułańską fantazją.

Johnnie Walker - reklama w 1980

Tutaj już trochę rozsądniej polane, z lodem lub bez.

Johnnie Walker - reklama w 1978

Whisky i romantyczne spotkania...

Johnnie Walker - reklama w 1989

Reklamy Johna Geary

Jednak w końcu historia logo Johnnie Walker znalazła się w „punkcie zwrotnym”. Otóż w latach 1996-2015 brandingiem marki zajął się JOHN GEARY. Artysta ten, z sobie tylko znanych powodów ZAWRÓCIŁ Johnniego! Wędrowniczek przestał maszerować w lewo i zaczął iść w prawo,. Jak sam autor zauważył w reklamie, ważne, że do przodu. To właśnie ta wersja odświeżonego logo użyta została w sławnej kampanii „Keep Walking”, która obecna była również w Polsce.

Johnnie Walker - reklama Johna Geary

Reklamy Garyego Redforda

Obecne logo maszerującego dandysa zaprojektowane zostało przez Garyego Redforda w 2015 roku. Zyskało ono ponownie więcej detali takich jak uśmiech, guziki na koszuli czy marynarce i nieco bardziej muskularną sylwetkę.

Johnnie Walker - reklama Garyego Redforda

Warto dodać, że historia logo Johnnie Walker wciąż biegnie. Nawet ta najnowsza wersja logo doczekała się już reinterpretacji w edycji whisky Johnnie Walker Game of Thrones.

Johnnie Walker - Gra o Tron

 

Marketing dla zaawansowanych

Podczas wizyty w Szkocji, przy okazji współpracy z marką The Singleton udało nam się zawitać w DIAGEO Archives. To miejsce, do którego zapraszani są tylko niektórzy. Wszystko dlatego, że przechowywane są tutaj wszystkie butelki i liczne artefakty z przeszłości marek należących do tego koncernu. A to w końcu największy producent alkoholi na świecie. Dzisiaj, specjalnie dla Was, historia logo Johnnie Walker. To najsławniejsze logo w świecie whisky analizowane z najbardziej odpowiedniego miejsca jakie tylko można sobie wyobrazić…

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony

ŚWIAT ALKOHOLI JEST TYLKO DLA DOROSŁYCH DLATEGO CHCEMY SPRAWDZIĆ,

CZY JESTEŚ

OSOBĄ PEŁNOLETNIĄ...

Sklep internetowy Shoper.pl