Witamy Cię w nowej wersji naszego sklepu Krest.pl (dawniej MilerSpirits.com)
Szampan Moët et Chandon - co trzeba wiedzieć o sławnym winie musującym z Francji?
Szampan Moët et Chandon - co trzeba wiedzieć o sławnym winie musującym z Francji?

Mówi się, że podobno wystarczy jeden kieliszek dobrego szampana, aby poczuć lekki pijaństwo. Coś w tym musi być, bo dwutlenek węgla przyspiesza absorpcję etanolu do krwiobiegu. To znaczy, że szybciej klepie. To jednak nie takie ważne, bo każde wino musujące tak działa, ale żadne nie jest tak umocowane w historii i kulturze jak szampan. Napoleon Bonaparte mawiał, że pije szampana w czasie zwycięstwa, aby świętować i w czasie porażki, aby znaleźć w nim pociechę. Mark Twain powiedział, że każda rzecz w nadmiarze jest zła, ale nadmiar szampana wydaje się być w sam raz. Kiedy podczas drugiej wojny światowej Winston Churchill motywował żołnierzy do walki o Francję powiedział im "Pamiętajcie Panowie, nie walczymy tylko o Francję, ale także o szampana". Dzisiaj sprawdzamy, czy prawdopodobnie najpopularniejszy szampan na świecie o nazwie, której wymowie już za moment wytłumaczymy, jest wart swojej ceny! Zaczynamy! 

Jak się czyta nazwę Moët et Chandon?

Jak wiadomo język francuski nie należy do najbardziej intuicyjnych. Normalnie "t" na końcu słowa Moet byłoby nieme, ale ponieważ nazwisko to jest pochodzenia holenderskiego, ostatnie "t" jest wymawiane. Żeby było ciekawiej, "t" kończące wyraz "et", czyli po francuski "i", jest już nieme. Prawidłowa wymowa to zatem [moet e szandą], a dokładniej [mɔɛt‿e ʃɑ̃dɔ̃].

Historia marki Moët et Chandon

Claude Moët zaczął handlować winem w 1743 roku. Dzisiaj założona przez niego firma to jeden z największych na świecie producentów szampana, który współtworzy konglomerat marek luksusowych LVMH, czyli Louis Vuitton Moët Hennessy. Firma ta posiada 1190 ha winnic produkując rocznie około 28.000.000 butelek szampana.  Pierwotnie Claude Moët wysyłał swoje wino z Szampanii do Paryża gdzie w czasie trwania rządów Ludwika XV wzrosło zapotrzebowanie na wina musujące. Niestety Claude Moët nie był zadowolony z usług dystrybutorów więc wraz z synem otworzył własne biuro w Paryżu przez co klientami zostało wielu arystokratów, a marka rozpoczęła także eksport międzynarodowy. 

Jean-Rémy Moët 

Kiedy Claude Moet zmarł w 1792 roku, firmę przejął jego wnuk Jean-Remy, który wzmocnił firmę przez zakup winni zakonu Hautvillers, gdzie sto lat wcześniej Benedyktyn, Dom Perignon pracował nad podwójną fermentacją wina. Trzeba jednak przyznać, że to znajomość Jean-Remyego Moeta z samym Napoleonem była głównym czynnikiem rozwoju firmy. W 1804 kiedy Jean-Remy podjął wystawnie Napoleona i jego świtę wieść się rozniosła. Po pewnym czasie, każdy kto w Europie zachdniej był kimś, odwiedzał sławnego producenta szampana w drodze na kongres wiedeński. Każdy chciał pić szampana, którym raczył się Napoleon przez co do firmy Moeta napływała niebywałą wręcz liczba zamówień. Na liście klientów był Car Alexander, książę Wellington, Franciszek II Habsburg, królowa Wiktoria. Z wdzięczności, Jean-Remy Moet dedykował szampana Brut Imperial Napoleonowi. 

Victor Moët i Pierr-Gabriel Chandon de Briailles

W 1832 Jean Rémy przeszedł na emeryturę zostawiając firmę swojemu synowi Victorowi oraz zięciowi, którym był Pierre-Gabriel Chandon de Briailles. Nazwę zmieniono wtedy na Moët et Chandon. Firma w nowej odsłonie postawiła na bardziej aromatyczne winogrona co sprawiło, że stała się jeszcze bardziej popularna. Średnia sprzedaż szampana Moët et Chandon w latach 20 wynosiła około 20.000 butelek. Na początku lat 80 XIX w. sprzedawało się 2,5 miliona butelek rocznie. Klienci cały czas pochodzili z wyższych sfer.

I Wojna Światowa i Dom Perignon

Podczas pierwszej wojny światowej, bombardowania zniszczyły część biur oraz pomieszczenia, w których jadał Napoleon. Pomimo odniesionych strat firma umocniła jednak swoją pozycję przez wprowadzenie marki rocznikowych szampanów Dom Perignon. Szampan ten został okrzyknięty najlepszym i szybko stał się także najdroższy i odniósł sukces.

II Wojna Światowa i lata 50

Była okresem, który marka Moët et Chandon również przybyła bosą stopą. Pomimo problemów gospodarczych po wojnie, modernizacja produkcji spowodowała, że marka mogła rosnąć. W latach 50 firma zmieniła się z biznesu rodzinnego w Société Anonyme, czyli korporację. W owym czasie marka doświadczyła najbardziej gwałtownego wzrostu w historii.

Lata 60

W 1962, Moët et Chandon przejęło także kontrolę nad swoim głównym konkurentem i najstarszą marką szampana na świecie - Ruinart Père et Fils. Następnie przejęto dom szampana Mercier, aby później wykonać pierwszy krok poza branżę winiarską i w 1970 roku wykupić udziały w perfumach Christian Dior i później przejąć całość marki. 

Era Moët-Hennessy

W 1971 Moët et Chandon połączyło się z firmą Hennessy. Powodem fuzji było wprowadzone w 1927 roku prawo ograniczające region produkcji szampana do 34000 ha. Celem było zniechęcenie producentów do konkurowania poprzez cenę. Z punktu widzenia korporacji oznacza to jednak ograniczone możliwości wzrostu co skłoniło firmę do dywersyfikacji i fuzji z Hennessy, która wzmocniła obecność firmy w USA. W 1973 roku, na kanwie sukcesu wina Moët et Chandon, w Kalifornii powstała powiązana z nią Domaine Chandon produkująca w USA wina z Pinot Noir, Pionot Meunier i Chardonnay sprawiając, że Moët et Chandon to nie jedyne wino z napisem Chandon na etykiecie. 

Powstanie LVMH

W 1987 ponownie połączyć się z Louis Vuitton tworząc sławne LVMH - największy konglomerat dóbr luksusowych na świecie. 

Moet w muzyce 

W piosence Killer Queen, Freddie Mercury śpiewa "She keeps her Moet et Chandon in her pretty cabinet".  W piosence Drop it like it's hot, Snoop Dogg rapuje "I got the Rolly on my arm and I'm pouring Chandon". W piosence Big Poppa, Notorious B.I.G. rapuje "at the back of the club sipping Moët is where you'll find me". W piosence The Roof, Mariah Carrey, śpiewa "So we finished the Moët and started feeling liberated".

Moët et Chandon Brut Imperial

To szampan powstały z kupażu ponad 100 win z czego 20-30% to wina bardzo dojrzałe, które wyselekcjonowano, aby uwypuklić dojrzałość i złożony charakter. Smak szampana jest odzwierciedleniem użytych winogron. 

30-40% Pinot Noir
30-40% Pinot Meunier
20-30% Chardonnay 
Dodatek cukru: 9 g/litr

 

Moët et Chandon Rosé Impérial

Producent nazywa go romantyczną wersją szampana Moët et Chandon. 

40-50% Pinot Noir
30-40% Pinot Meunier
10-20% Chardonnay 
Dodatek cukru: 9 g/litr

 

Moët et Chandon Ice Impérial

To szampana stworzony do podawania na lodzie. O ile skład winogron w kupażu przypomina szampana Rosé Impérial. W aromacie pojawiają się owoce takie jak mango, nektarynka i maliny.

40-50% Pinot Noir
30-40% Pinot Meunier
10-20% Chardonnay 
Dodatek cukru: 45 g/litr

 

Moët et Chandon Ice Impérial Rosé

Różowy szampan do picia na lodzie. Którego profil smakowy to "berries and cherries", czyli jagody i wiśnie.

45-55% Pinot Noir
35-45% Pinot Meunier
5-10% Chardonnay 
Dodatek cukru: 38 g/litr
 

Moët et Chandon Nectar Impérial

Nectar Impérial to wariacja na temat stylu szampana Moët & Chandon w aromatach dojrzałych i owocowych.

40-50% Pinot Noir
30-40% Pinot Meunier
10-20% Chardonnay 
Dodatek cukru: 45 g/litr
 

Moët et Chandon Nectar Impérial Rosé

To szampana stworzony do picia nocą. Jest pełny owocowości i orzeźwia podczas imprez do białego rana. 

45-55% Pinot Noir
35-45% Pinot Meunier
5-10% Chardonnay 
Dodatek cukru: 45 g/litr

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony

ŚWIAT ALKOHOLI JEST TYLKO DLA DOROSŁYCH DLATEGO CHCEMY SPRAWDZIĆ,

CZY JESTEŚ

OSOBĄ PEŁNOLETNIĄ...

Sklep internetowy Shoper.pl